centrum: home
skupina (prog. linie):

Kulinářský koutek

Zdá se vám zima už moc dlouhá, cítíte se být bez energie a potřebovali byste trochu vzpružit. Zkusíme to tentokrát skrze dobré a zdravé jídlo. Co takhle připravit si…

Salát plný vitamínů

Budete potřebovat: řepu (vařenou), mrkev, jablko, křen, vlašské ořechy, majonézu, jogurt a trochu cukru a špetku soli.

Vařenou, oloupanou řepu, očištěnou mrkev, vykrájené a oloupané jablko nastrouháme nahrubo, přidáme jemněji nastrouhaný, předtím očištěný křen, trochu majonézy a jogurtu. Můžeme dochutit trochu cukru, lehce osolíme a promícháme. Salát ještě posypeme vlašskými ořechy.

Pórkový krém

Budete potřebovat: pórek, brambory, máslo, zeleninový vývar (nebo vodu), sůl a pepř

Porék očistíme, nakrájíme na kolečka, brambory oškrabeme a nakrájíme na kostky. Na rozpuštěném másle orestujeme pórek, pak přidáme brambory, osolíme, opepříme a zalijeme zeleninovým vývarem nebo vodou. Polévku vaříme, dokud nezměknou brambory, pak rozmixujeme a pórkový krém je hotový.

Pórkový krém můžete ochutit gomasiem. Že nevíte, co to je, natož kde ho vzít nebo jak se dělá?

Gomasio (čti gomašo) je ochucovadlo, které se připravuje nejčastěji ze sezamových semínek (nebo ze semínek dýňových, slunečnicových, či lněných) a z mořské soli. Používá k ochucení salátů, pomazánek, polévek, brambor nebo rýže. Díky semínkům obsahuje plno minerálních látek a řadu druhů vitamínu B.

Na sezamové gomasio budete potřebovat:

  • 4 polévkové lžíce sezamových semínek
  • čajová lžičku mořské soli

Na pánvi semínka lehce opražíme. Aby se nám nespálila, je třeba semínka poctivě míchat. Ke konci pražení přidáme sůl. Až vše začne hezky vonět, máme gomasio skoro hotové. Posledním krokem je přesypání směsi do hmoždíře a důkladné rozdrcení a promísení semínek se solí.